Benvolgut desconegut que visites el meu Bloq, et vull presentar una recopilació que hem fet aquests dies de quins són els materials i espais bàsics que ha de tenir una aula de de 0-1 anys.
Aquesta demanda ve motivada ja que s'ha de crear una unitat nova i han demanat aquest assessorament a la meva tutora i hem fet la recopilació aquests dies.
Agrairia qualsevol aportació per millorar la nostra tasca.
ESPAIS
|
MATERIAL
|
A TENIR EN COMPTE ....
|
1.Espai de l’educadora:
|
- Colxoneta o coixí per seure en terra sempre al mateix lloc de l’aula.
|
- Des del seu lloc ha de veure tota l’aula i ha de ser vista pels infants.
- Tenir l’esquena a la paret ens ajudarà a tenir cura de la posició del cos.
|
2.Zona de descans/espai tranquil:
|
Hi pot haver, segons criteri educadora
a) colxoneta o
b) estora amb coixins o
c) hamaquitas
També hi podem col·locar un mirall.
|
- Lloc a on els infants hi aniran per pròpia iniciativa una vegada que estan adaptats.
- Ha d’estar situat lluny de l’espai a on hi més moviment, però a la vista de l’educadora. I que els nins vegin l’educadora.
|
3.Zona de construccions blanes i paneres amb teles, mocadors,...
(Poden estar a la zona de descans o espai tranquil).
|
-
Blocs d’espuma
-
Caixa o panera amb teles
-
Mocadors transparents
-
Colxoneta semidura o estora per delimitar l’espai i fer la zona més càlida o matalàs gran.
-
Mirall
|
Aquest material pot estar al racó de descans o a un altra lloc de la sala i decidir si el tenim sempre a la vista dels infants o l’anam alternant.
|
4.Espai d’amagar-se
|
- Capsa molt grossa de cartró amb dues obertures per entrar i sortir gatejant amb finestra per guaitar els que ja s’aixequen drets. Pot estar decorada amb textures a la paret o al terra.
- Capsa grossa de cartó amb les solapes verticals que es puguin obrir i tancar
-
Taula tapada amb teles
-
Cuna a l’inrevés envoltada de tela.
-
Cortina a un racó de la paret (aprofitant una endinsada)
- a l'altre costat
podem penjar pilotes, globos,aros de psico... estimulació dels grans
moviments.
|
- L’espai per amagar-se ha de tenir obertures per vàries parts, per entrar i sortir per llocs distints.
- No ha de quedar totalment a les fosques.
- Ha d’estar a la vista de l’educadora.
|
5. Zona amb capses sensorials
|
- Capsa de cartó per aficar-se dintre i experimentar amb diverses propostes – coladors de té amb olors, picarols, ...)
- Capses sensorials tipus seminari CEP de Menorca
- Capsa per manipulació de cartró: amb un forat a dalt tapat amb paper de color. Amb forats i finestres circulars, quadrades,... algunes tapades i d’altres sense tapar.
- Cartró amb tires de diferents teles aferrades amb cola, de textures diverses.
- Taula baixa amb tancadors i llums (tipus Menorca)
|
- Podem anar canviant les capses a mesura que el grup evoluciona i segons els seus interessos.
|
6.Espai de la paret o del terra: fotografies del nin amb la seva família
|
DIFERENTS OPCIONS:
a)
Foto tamany fol de la família completa, aferrada enterra i plastificada. A l’espai de paret de davant les fotos i poden situar el mirall (així miren la foto i es poden mirar a ells)
b)
A un fol a la meitat superior el nin i a la meitat inferior la família completa i aferrada a la paret.
LLOC:
- Damunt el rodapeu a la part més baixa (que l’infant pugui veure quan està de panxa)
- A l’altura de l’infant quan s’aixeca dret (davora cuna o barra)
- Millor no posar les fotografies de la família aferrades enterra
(per tal de respectar que una imatge tan important no s’hauria de trepitjar).
|
A vegades els infants s’en van davora la foto i es posen a plorar recordant els pares i mares.
DIFERENTS REFLEXIONS:
-
Pensam que és millor per a l’infant plorar un poc, perquè així manifesta els seus sentiments o
-
Pensam que és fer-li pensar tot el temps en que els seus pares no hi són i fer-los patir innecessàriament
-
O pensam que els hi dona seguretat pq així sap que en certa manera hi són presents encara que no els vegi.
-
Cada educadora, en funció del com responen els infants posarà o no les fotos de la família (pot ser algun infant no soportarà tenir sempre la foto pq el provocarà massa).
|
7. Espai de la paret o del terra amb fotografies d’animals:
-
els animals de ca seva
-
fotos d’animals propers: ca, moix, gallina, vaca,....
Separat de les fotos de família (ajuda a l’infant a organitzar-se)
|
MIDES:
a)
Foto de l’animal tamany fol aferrada enterra i plastificada (0-1)
b)
Foto del nin amb el seu animalet.
LLOC:
-
en terra o damunt el rodapeu (si la majoria no caminen)
-
A l’altura de l’infant quan s’aixeca dret (davora cuna o barra)
|
-Millor si són animals que tenen a ca seva, ja que els infants ho viuen amb més emoció (és Na Lluna, la cusseta de Na Maria....)
- Opció de que estigui aferrada amb velcro i
puguin agafar la fotografia.
|
8. Zona de forats i canastretes amb materials per aficar-hi
|
Material de base:
-
Amb una capsa de cartó que tengui forats o que li feim forats.
-
Plafó de fusta o estora de bany que tingui forats (veuen com els materials cauen en terra i els tornen recollir)
Material per “aficar”:
-
bastons de metge,
-
palillos xinesos...
-
Mangueres
|
Normalment hi juguen quan ja s’asseuen tots sols, gategen i/o s’aixequen drets.
|
9. Espai paret:
|
- Plafó de tancadors diferents de llums (amb filera de bombilletes que s’encenguin i tancadors de formes i mides distintes)
- Plafó amb cremalleres gruixades i/o cintes de color aferrades amb velcro, ....
-
Plafó amb panys per ficar claus, panys de seguretat, manetes de pany, poms de porta...
-
Plafó amb velcros aferrats
per anar fent propostes diverses:
- Aferrar fotografies dels infants, dels animals, de
les famílies
- Aferrar
cremalleres gruixades per obrir i tancar
|
No tenim experiència dins l’escoleta amb aquest material, però si que hem observat que els nadons, sobre tot quan ja s’aixequen drets mostren molt d’interès en tancar i obrir els interruptors de llum.
També s’interessen per obrir i tancar cremalleres (o intenten amb el bavero o jaquetes de ses educadores.
També hi ha molt d’interés pels panys, ficar claus, obrir portes....
|
10. Zona de les paneres
|
-
Panera dels tresors (amb el material que ja coneixem)
-
Panera amb cintes de colors (cintes de colors que surten de dins capsetes petites, tubs de cartó, ....)
LLOC:
Podem decidir un lloc concret de l’aula a on sempre hi tinguem una d’aquestes paneres (anirem alternant segons els interessos dels infants).
També podem decidir que les treurem a la zona de descans o enmig de l’aula.
L’educadora hi ha d’estar present, encara que no és necessari intervenir.
|
- Durant la setmana anar alternant, tenir-les guardades que no estiguin a la seva vista (sorpresa).
- Les paneres van molt bé quan la majoria d’infants tenen entre 6-7 mesos a 8-9....tot d’una que començen a mourer-se més ja introdueixes l’heurística.
|
11.ENMIG
DE L’AULA (A ON L’EDUCADORA ESTÀ ASSEGUDA)
|
Material d’heurística (per ordre de preferència):
-
cadenetes d’alumini
-
anelles de cortina de fusta
-
conos de fil
-
mangueres
-
pinces d’estendre roba
-
botelles grosses
-
barrals buits
-
palletes
* Sempre material que no sigui perillós que els s’en duguin a la boca.
|
Es important que:
- Enmig de l’aula, anar fent propostes distintes de materials, cada dia.
- Que cada dia hi hagi dins l’aula una proposta d’heurística (quan ja no treim paneres, o segons les necessitats dels infants, combinat amb les paneres)
- Que els material es puguin combinar (per exemple si posam anelles de cortina, hem de treure conos pq els puguin enganxar
- Presentació atractiva dels materials: per exemple, les pinces de roba enganxades a una anella de cortina
- L’educadora està asseguda en terra, envoltada del material i va fent propostes de combinació de materials (anima als que no exploren, fa suggeriments, o recolleix les iniciatives dels infants i les amplia).
|
b) Zona amb materials d’activitats d’experimentació sensorial
|
Materials adequats per 0-1:
-
Farina
-
Plantes i flors (primavera) per tocar, esclafar, ensumar
-
Fruites (taronges, llimones, pomes, peres,...)
-
Peladures de taronja
...
|
Només es treuen quan es fan els tallers d’experimentació, en dies puntuals.
|
12. Zona amb materials per arrossegar (quan al grup hi ha infants que es comencen a posar drets)
|
- correpasillos,
- caixons de plàstic
- capses de cartó resistents amb una corda o cinta de tela per estirar.
|
Els tendrem sempre dins l’aula a un lloc fixa.
|
13. Zona MOVIMENT
|
- Materials o Mòduls psicomotricitat:
· Dos escalons
· Rampetes amb altura diferent
· Ones
- Matalàs gruixat per pujar i baixar
- Matalàs damunt caixa fusta fent una ona
|
Protegir la zona amb un sol semi-dur, per aturar les caigudes (tipus estora puzzle).
|
14. Espai de posar-se dret
|
- Barra (altura = que la seva quan estan drets)
- Millor barreres (o cuna girada a l’inrevés)
- Mirall davant la barra o davora la barrera o cuna
|
Si en lloc de barra posam barreres o una cuna a l’inrevés, els infants es poden aixecar més fàcilment pq es poden agafar per les baranes.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada