Benvolgut desconegut que visites el meu Bloq, et vull presentar una recopilació que hem fet aquests dies de quins són els materials i espais bàsics que ha de tenir una aula de de 0-1 anys.
Aquesta demanda ve motivada ja que s'ha de crear una unitat nova i han demanat aquest assessorament a la meva tutora i hem fet la recopilació aquests dies.
Agrairia qualsevol aportació per millorar la nostra tasca.
| 
ESPAIS | 
MATERIAL | 
A TENIR EN COMPTE .... | 
| 
1.Espai de l’educadora:  | 
- Colxoneta o coixí per seure en terra sempre al mateix lloc de l’aula. | 
- Des del seu lloc ha de veure tota l’aula i ha de ser vista pels infants. 
- Tenir l’esquena a la paret ens ajudarà a tenir cura de la posició del cos. | 
| 
2.Zona de descans/espai tranquil:  | 
Hi pot haver, segons criteri educadora  
a) colxoneta  o 
b) estora amb coixins o 
        c) hamaquitas 
També hi podem col·locar un mirall.  | 
- Lloc a on els infants hi aniran per pròpia iniciativa una vegada que estan adaptats. 
- Ha d’estar situat lluny de l’espai a on hi més moviment, però a la vista de l’educadora. I que els nins vegin l’educadora. | 
| 
3.Zona de construccions blanes i paneres amb teles, mocadors,... 
(Poden estar a la zona de descans o espai tranquil). | 
-      
  Blocs d’espuma  
-      
  Caixa o panera amb teles 
-      
  Mocadors transparents 
-      
  Colxoneta semidura o estora per delimitar l’espai i fer la zona més càlida o matalàs gran. 
-      
  Mirall | 
Aquest material pot estar al racó de descans o a un altra lloc de la sala i decidir si el tenim sempre a la vista dels infants o l’anam alternant. | 
| 
4.Espai d’amagar-se | 
- Capsa molt grossa de cartró amb dues obertures per entrar i sortir gatejant  amb finestra per guaitar els que ja s’aixequen drets. Pot estar decorada amb textures a la paret o al terra.  
- Capsa grossa de cartó amb les solapes verticals que es puguin obrir i tancar  
-      
  Taula tapada amb teles  
-      
  Cuna a l’inrevés envoltada de tela. 
-      
  Cortina a un racó de la paret (aprofitant una endinsada)  - a l'altre costat
  podem penjar pilotes, globos,aros de psico... estimulació dels grans
  moviments. | 
 - L’espai per amagar-se ha de tenir obertures per vàries parts, per entrar i sortir per llocs distints. 
-  No ha de quedar totalment a les fosques. 
-  Ha d’estar a la vista de l’educadora. | 
| 
5. Zona amb capses sensorials | 
- Capsa de cartó per aficar-se dintre i experimentar amb diverses propostes – coladors de té amb olors, picarols, ...)  
- Capses sensorials tipus seminari CEP de Menorca 
- Capsa per manipulació de cartró: amb un forat  a dalt tapat amb paper de color. Amb forats i finestres circulars, quadrades,... algunes tapades i d’altres sense tapar. 
- Cartró amb tires de diferents teles aferrades amb cola, de textures diverses. 
- Taula baixa amb tancadors i llums (tipus Menorca) | 
- Podem anar canviant les capses a mesura que el grup evoluciona i segons els seus interessos. | 
| 
6.Espai de la paret o del terra: fotografies del nin amb la seva família | 
 DIFERENTS OPCIONS: 
a)   
  Foto tamany fol de la família completa, aferrada enterra i plastificada. A l’espai de paret de davant les fotos i poden situar el mirall (així miren la foto i es poden mirar a ells) 
b)   
  A un fol a la meitat superior el nin i a la meitat inferior la família completa  i aferrada a la paret. 
LLOC: 
- Damunt el rodapeu a la part més baixa (que l’infant pugui veure quan està de panxa)  
- A l’altura de l’infant quan s’aixeca dret (davora cuna o barra) 
- Millor no posar les fotografies de la família aferrades enterra
  (per tal de respectar que una imatge tan important no s’hauria de trepitjar). | 
A vegades els infants s’en van davora la foto i es posen a plorar recordant els pares i mares. 
DIFERENTS REFLEXIONS: 
-       
  Pensam que és millor per a l’infant plorar un poc, perquè així manifesta els seus sentiments o  
-       
  Pensam que és fer-li pensar tot el temps en que els seus pares no hi són i fer-los patir innecessàriament 
-       
  O pensam que els hi dona seguretat pq així sap que en certa manera hi són presents encara que no els vegi. 
-       
  Cada educadora, en funció del com responen els infants posarà o no les fotos de la família (pot ser algun infant no soportarà tenir sempre la foto pq el provocarà massa). | 
| 
7. Espai de la paret o del terra amb fotografies d’animals: 
-       
  els animals de ca seva 
-       
  fotos d’animals propers: ca, moix, gallina, vaca,.... 
Separat de les fotos de família (ajuda a l’infant a organitzar-se) | 
MIDES: 
a)   
  Foto de l’animal tamany fol  aferrada enterra i plastificada (0-1)  
b)   
  Foto del nin amb el seu animalet. 
LLOC: 
-       
  en terra o damunt el rodapeu (si la majoria no caminen) 
-       
  A l’altura de l’infant quan s’aixeca dret (davora cuna o barra) | 
-Millor si són animals que tenen a ca seva, ja que els infants ho viuen amb més emoció (és Na Lluna, la cusseta de Na Maria....) 
- Opció de que estigui aferrada amb velcro i 
  puguin agafar la fotografia. | 
| 
8. Zona de forats i canastretes amb materials per aficar-hi | 
Material de base: 
-       
  Amb una capsa de cartó que tengui forats o que li feim forats. 
-       
  Plafó de fusta o estora de bany que tingui forats (veuen com els materials cauen en terra i els tornen recollir)  
Material per “aficar”:  
-       
  bastons de metge,  
-       
  palillos xinesos... 
-       
  Mangueres | 
Normalment hi juguen quan ja s’asseuen tots sols, gategen i/o s’aixequen drets. | 
| 
9. Espai paret:  | 
- Plafó de tancadors diferents de llums (amb filera de bombilletes que s’encenguin i tancadors de formes i mides distintes) 
- Plafó  amb cremalleres gruixades i/o cintes de color aferrades amb velcro, .... 
-       
  Plafó  amb panys per ficar claus, panys de seguretat, manetes de pany, poms de porta... 
-       
  Plafó amb velcros aferrats
  per anar fent propostes diverses:  
             - Aferrar fotografies dels infants, dels animals, de
  les famílies 
                 
  - Aferrar
  cremalleres gruixades per obrir i tancar | 
No tenim experiència dins l’escoleta amb aquest material, però si que hem observat que els nadons, sobre tot quan ja s’aixequen drets mostren molt d’interès en tancar i obrir els interruptors de llum. 
També s’interessen per obrir i tancar cremalleres (o intenten amb el bavero o jaquetes de ses educadores. 
També hi ha molt d’interés pels panys, ficar claus, obrir portes.... | 
| 
10. Zona de les paneres | 
-       
  Panera dels tresors (amb el material que ja coneixem) 
-       
  Panera amb cintes de colors (cintes de colors que surten de dins capsetes petites, tubs de cartó, ....) 
LLOC:
  Podem decidir un lloc concret de l’aula a on sempre hi tinguem una d’aquestes paneres (anirem alternant segons els interessos dels infants). 
També podem decidir que les treurem a la zona de descans o enmig de l’aula. 
L’educadora hi ha d’estar present, encara que no és necessari intervenir. | 
- Durant la setmana anar alternant, tenir-les guardades que no estiguin a la seva vista (sorpresa). 
- Les paneres van molt bé quan la majoria d’infants tenen entre 6-7 mesos a 8-9....tot d’una que començen a mourer-se més ja introdueixes l’heurística. | 
| 
11.ENMIG
  DE L’AULA (A ON L’EDUCADORA ESTÀ ASSEGUDA) 
 | 
Material d’heurística (per ordre de preferència): 
-      
  cadenetes d’alumini 
-      
  anelles de cortina de fusta 
-      
  conos de fil 
-      
  mangueres  
-      
  pinces d’estendre roba  
-      
  botelles grosses 
-      
  barrals buits 
-      
  palletes 
* Sempre material que no sigui perillós que els s’en duguin a la boca. | 
Es important que: 
-  Enmig de l’aula, anar fent propostes distintes de materials, cada dia.   
- Que cada dia hi hagi dins l’aula una proposta d’heurística (quan ja no treim paneres, o segons les necessitats dels infants, combinat amb les paneres) 
- Que els material es puguin combinar (per exemple si posam anelles de cortina, hem de treure conos pq els puguin enganxar  
- Presentació atractiva dels materials: per exemple, les pinces de roba enganxades a una anella de cortina  
- L’educadora està asseguda en terra, envoltada del material i va fent propostes de combinació de materials (anima als que no exploren, fa suggeriments, o recolleix les iniciatives dels infants i les amplia).  | 
| 
b) Zona amb materials d’activitats d’experimentació sensorial | 
Materials adequats per 0-1: 
-      
  Farina 
-      
  Plantes i flors (primavera) per tocar, esclafar, ensumar 
-      
  Fruites (taronges, llimones, pomes, peres,...) 
-      
  Peladures de taronja  
         ... | 
Només es treuen quan es fan els tallers d’experimentació, en dies puntuals. | 
| 
12. Zona amb materials per arrossegar (quan al grup hi ha infants que es comencen a posar drets) | 
- correpasillos,  
- caixons de plàstic 
- capses de cartó resistents amb una corda o cinta de tela per estirar. | 
Els tendrem sempre dins l’aula a un lloc fixa.  | 
| 
13. Zona MOVIMENT  | 
- Materials o Mòduls psicomotricitat: 
            · Dos escalons  
            · Rampetes amb altura diferent 
            · Ones 
- Matalàs gruixat per pujar i baixar 
- Matalàs damunt caixa fusta fent una ona  | 
Protegir la zona amb un sol semi-dur, per aturar les caigudes (tipus estora puzzle). | 
| 
14. Espai de posar-se dret | 
- Barra (altura = que la seva quan estan drets) 
- Millor barreres (o cuna girada a l’inrevés)       
   
- Mirall davant la barra o davora la barrera o cuna | 
Si en lloc de barra posam barreres o una cuna a l’inrevés, els infants es poden aixecar més fàcilment pq es poden agafar per les baranes. | 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada