dimarts, 8 de maig del 2012

Materials aula de 0-1 anys


Benvolgut desconegut que visites el meu Bloq, et vull presentar una recopilació que hem fet aquests dies de quins són els materials i espais bàsics que ha de tenir una aula de  de 0-1 anys. 
Aquesta demanda ve motivada ja que s'ha de crear una unitat nova i han demanat aquest assessorament a la meva tutora i hem fet la recopilació aquests dies.
Agrairia qualsevol aportació per millorar la nostra tasca.




ESPAIS

MATERIAL
A TENIR EN COMPTE ....
1.Espai de leducadora:



- Colxoneta o coixí per seure en terra sempre al mateix lloc de laula.


- Des del seu lloc ha de veure tota laula i ha de ser vista pels infants.
- Tenir lesquena a la paret ens ajudarà a tenir cura de la posició del cos.
2.Zona de descans/espai tranquil:


Hi pot haver, segons criteri educadora
a) colxoneta  o
b) estora amb coixins o
        c) hamaquitas

També hi podem col·locar un mirall.



- Lloc a on els infants hi aniran per pròpia iniciativa una vegada que estan adaptats.
- Ha destar situat lluny de lespai a on hi més moviment, però a la vista de leducadora. I que els nins vegin leducadora.

3.Zona de construccions blanes i paneres amb teles, mocadors,...
(Poden estar a la zona de descans o espai tranquil).
-       Blocs despuma
-       Caixa o panera amb teles
-       Mocadors transparents
-       Colxoneta semidura o estora per delimitar lespai i fer la zona més càlida o matalàs gran.
-       Mirall



Aquest material pot estar al racó de descans o a un altra lloc de la sala i decidir si el tenim sempre a la vista dels infants o lanam alternant.

4.Espai damagar-se






- Capsa molt grossa de cartró amb dues obertures per entrar i sortir gatejant  amb finestra per guaitar els que ja saixequen drets. Pot estar decorada amb textures a la paret o al terra.


- Capsa grossa de cartó amb les solapes verticals que es puguin obrir i tancar

-       Taula tapada amb teles

-       Cuna a linrevés envoltada de tela.

-       Cortina a un racó de la paret (aprofitant una endinsada)


 
- a l'altre costat podem penjar pilotes, globos,aros de psico... estimulació dels grans moviments.


 - Lespai per amagar-se ha de tenir obertures per vàries parts, per entrar i sortir per llocs distints.

-  No ha de quedar totalment a les fosques.

-  Ha destar a la vista de leducadora.
5. Zona amb capses sensorials






- Capsa de cartó per aficar-se dintre i experimentar amb diverses propostescoladors de amb olors, picarols, ...)

- Capses sensorials tipus seminari CEP de Menorca

- Capsa per manipulació de cartró: amb un forat  a dalt tapat amb paper de color. Amb forats i finestres circulars, quadrades,... algunes tapades i daltres sense tapar.

- Cartró amb tires de diferents teles aferrades amb cola, de textures diverses.

- Taula baixa amb tancadors i llums (tipus Menorca)


- Podem anar canviant les capses a mesura que el grup evoluciona i segons els seus interessos.


6.Espai de la paret o del terra: fotografies del nin amb la seva família





 DIFERENTS OPCIONS:
a)    Foto tamany fol de la família completa, aferrada enterra i plastificada. A lespai de paret de davant les fotos i poden situar el mirall (així miren la foto i es poden mirar a ells)
 
b)    A un fol a la meitat superior el nin i a la meitat inferior la família completa  i aferrada a la paret.

LLOC:
- Damunt el rodapeu a la part més baixa (que linfant pugui veure quan està de panxa)

- A laltura de linfant quan saixeca dret (davora cuna o barra)


- Millor no posar les fotografies de la família aferrades enterra (per tal de respectar que una imatge tan important no s’hauria de trepitjar).



A vegades els infants sen van davora la foto i es posen a plorar recordant els pares i mares.

DIFERENTS REFLEXIONS:
-        Pensam que és millor per a linfant plorar un poc, perquè així manifesta els seus sentiments o
-        Pensam que és fer-li pensar tot el temps en que els seus pares no hi són i fer-los patir innecessàriament
-        O pensam que els hi dona seguretat pq així sap que en certa manera hi són presents encara que no els vegi.
-        Cada educadora, en funció del com responen els infants posarà o no les fotos de la família (pot ser algun infant no soportarà tenir sempre la foto pq el provocarà massa).
7. Espai de la paret o del terra amb fotografies danimals:

-        els animals de ca seva

-        fotos danimals propers: ca, moix, gallina, vaca,....


Separat de les fotos de família (ajuda a linfant a organitzar-se)

MIDES:
a)    Foto de lanimal tamany fol  aferrada enterra i plastificada (0-1)
b)    Foto del nin amb el seu animalet.


LLOC:
-        en terra o damunt el rodapeu (si la majoria no caminen)
-        A laltura de linfant quan saixeca dret (davora cuna o barra)




-Millor si són animals que tenen a ca seva, ja que els infants ho viuen amb més emoció (és Na Lluna, la cusseta de Na Maria....)

- Opció de que estigui aferrada amb velcro i  puguin agafar la fotografia.

8. Zona de forats i canastretes amb materials per aficar-hi


Material de base:
-        Amb una capsa de cartó que tengui forats o que li feim forats.
-        Plafó de fusta o estora de bany que tingui forats (veuen com els materials cauen en terra i els tornen recollir)

Material peraficar:
-        bastons de metge,
-        palillos xinesos...
-        Mangueres

Normalment hi juguen quan ja sasseuen tots sols, gategen i/o saixequen drets.
9. Espai paret:


- Plafó de tancadors diferents de llums (amb filera de bombilletes que sencenguin i tancadors de formes i mides distintes)

- Plafó  amb cremalleres gruixades i/o cintes de color aferrades amb velcro, ....

-        Plafó  amb panys per ficar claus, panys de seguretat, manetes de pany, poms de porta...



-        Plafó amb velcros aferrats per anar fent propostes diverses:
             - Aferrar fotografies dels infants, dels animals, de les famílies

                  - Aferrar cremalleres gruixades per obrir i tancar

                             

No tenim experiència dins lescoleta amb aquest material, però si que hem observat que els nadons, sobre tot quan ja saixequen drets mostren molt dinterès en tancar i obrir els interruptors de llum.

També sinteressen per obrir i tancar cremalleres (o intenten amb el bavero o jaquetes de ses educadores.

També hi ha molt dinterés pels panys, ficar claus, obrir portes....

10. Zona de les paneres
 


-        Panera dels tresors (amb el material que ja coneixem)

-        Panera amb cintes de colors (cintes de colors que surten de dins capsetes petites, tubs de cartó, ....)
LLOC: Podem decidir un lloc concret de laula a on sempre hi tinguem una daquestes paneres (anirem alternant segons els interessos dels infants).
També podem decidir que les treurem a la zona de descans o enmig de laula.
Leducadora hi ha destar present, encara que no és necessari intervenir.
- Durant la setmana anar alternant, tenir-les guardades que no estiguin a la seva vista (sorpresa).

- Les paneres van molt quan la majoria dinfants tenen entre 6-7 mesos a 8-9....tot duna que començen a mourer-se més ja introdueixes lheurística.

11.ENMIG DE LAULA (A ON LEDUCADORA ESTÀ ASSEGUDA)

  1. Zona dheurística


Material dheurística (per ordre de preferència):
-       cadenetes dalumini
-       anelles de cortina de fusta
-       conos de fil
-       mangueres
-       pinces destendre roba
-       botelles grosses
-       barrals buits
-       palletes

* Sempre material que no sigui perillós que els sen duguin a la boca.
Es important que:
-  Enmig de laula, anar fent propostes distintes de materials, cada dia. 

- Que cada dia hi hagi dins laula una proposta dheurística (quan ja no treim paneres, o segons les necessitats dels infants, combinat amb les paneres)

- Que els material es puguin combinar (per exemple si posam anelles de cortina, hem de treure conos pq els puguin enganxar

- Presentació atractiva dels materials: per exemple, les pinces de roba enganxades a una anella de cortina
- Leducadora està asseguda en terra, envoltada del material i va fent propostes de combinació de materials (anima als que no exploren, fa suggeriments, o recolleix les iniciatives dels infants i les amplia).

b) Zona amb materials dactivitats dexperimentació sensorial


Materials adequats per 0-1:
-       Farina
-       Plantes i flors (primavera) per tocar, esclafar, ensumar
-       Fruites (taronges, llimones, pomes, peres,...)
-       Peladures de taronja
         ...
Només es treuen quan es fan els tallers dexperimentació, en dies puntuals.


12. Zona amb materials per arrossegar (quan al grup hi ha infants que es comencen a posar drets)
- correpasillos,
- caixons de plàstic
- capses de cartó resistents amb una corda o cinta de tela per estirar.
Els tendrem sempre dins laula a un lloc fixa.
13. Zona MOVIMENT
- Materials o Mòduls psicomotricitat:
            · Dos escalons
            · Rampetes amb altura diferent
            · Ones
- Matalàs gruixat per pujar i baixar
- Matalàs damunt caixa fusta fent una ona



Protegir la zona amb un sol semi-dur, per aturar les caigudes (tipus estora puzzle).

14. Espai de posar-se dret
- Barra (altura = que la seva quan estan drets)
- Millor barreres (o cuna girada a linrevés)       
- Mirall davant la barra o davora la barrera o cuna


Si en lloc de barra posam barreres o una cuna a linrevés, els infants es poden aixecar més fàcilment pq es poden agafar per les baranes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada