dijous, 17 de maig del 2012

Anàlisis del joc heurístic dels infants de dos a tres anys.


Anàlisis del joc heurístic dels infants de dos a tres anys.

Dins l'apartat d'anàlisi de la tasca desenvolupada de l'orientadora a les escoles bressol, hem dedicat moll de temps a preparar propostes educatives com a exemple d'execució d'una sessió d'heurística per infants de 2-3 anys amb la intenció que les educadores llavors les desenvolupin pel deu compte.

He de dir que ha estat un autèntic treball d'investigació acció on destacaria un parell de coses.

  1. Es determinant l'hora en que es fa la sessió, mai s'ha de fer després d'un esbarjo.
  2. Podem considerar una sessió de joc heurístic com un moment d'anàlisi de l'estadi maduratiu de l'infant.
  3. Podem fer l'heurística tant individual com en parelles, més participant es desvirtua l'activitat.
  4. És molt important establir un ritual d'entrada on s'ha de crear l'expectativa i deixar abandonar el joc quan l'alumne ho troba.
  5. L'infant estableix quines són les seves necessitats d'experimentació, però l'adult pot intervenir per motivar-lo més.
  6. Es molt important variar el material a cada sessió, repetir material és sinònim de fracàs.


Podem dir que l'heurística ens serveix com a mètode de joc exploratori per resoldre problemes per medi de diferents solucions. El realment important és el procés no el resultat.

Elinor Goldschimed ho va definir com a trobar, descobrir, conèixer i saber.

Normalment aquest tipus de joc està orientat a infants de 0-1 any amb la seva panera del tresor, però la pregunta de la meva tutora externa era, si un joc que els satisfà tant de 0-1 com és possible rompre amb ell de sobte i no seguir aprofitant-lo com a recurs d'experimentació.
El joc heurístic no s'esfuma, el que fa es que s'adquireixen dimensions noves, es segueix explorant però amb un matís de més complexitat, i progressivament hi van descobrint aplicacions noves que segons la teoria ecològica de Bronfenbrenner farà que de cana cop tingui el seu nínxol ecològic més ric.
Podem dir que aquest tipus d'activitat ja ajuda a l'infant a desenvolupar la competència bàsica d'apendre a apendre que li serà de gran utilitat durant tota la seva vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada